Kolorowanie to świetny pomysł na spędzanie wolnego czasu. Wiedzą o tym dzieci, ale również dorośli 😊
Dla dzieci jest to niezwykle rozwijająca aktywność.
KOLOROWANIE:
Kształci sprawność małej rączki – dziecko uczy się prawidłowo chwytać narzędzie pisarskie, kontrolować ruchy dłoni oraz koordynować ruchy oko – ręka np. przy dobieraniu kolorów do obrazka.
Przygotowuje do pisania – wyćwiczona w wielogodzinnym kolorowaniu ręka dziecka będzie sprawnie pisać litery i cyfry.
Kształtuje pozytywne cechy charakteru – cierpliwość i wytrwałość – dziecko przez dłuższy czas wykonuje jedną aktywność, co pozwala mu na rozwój koncentracji uwagi i skupienia.
Uczy kolorów, ale też pozwala na rozwój wyobraźni – dziecko początkowo koloruje wg legendy lub wskazówek rodziców, lecz stopniowo puszcza wodze fantazji, gdzie krowa może być żółta, a włosy lalki niebieskie.
Kolorowanie jest dobrą zabawą, lecz wiele dzieci ze spektrum autyzmu niechętnie podchodzi do tej aktywności. Nie lubią kolorować, więc nie kolorują; nie kolorują, więc nie wiedzą, że jest to fajne. Jak przerwać zaklęte koło?
Zachęćmy dziecko do kolorowania i pomóżmy mu nauczyć się to robić.
Jak nauczyć dziecko kolorować?
Proponujemy prowadzić naukę krokami, gdzie będą stopniowane takie trudności jak: grubość konturu, ilość elementów do pokolorowania i wielkość obrazka.
Jakie wybrać kolorowanki dla dzieci z autyzmem? Proponujemy zestaw KOLOROWANIE JEST ŁATWE, gdzie w czterech krokach nauczysz dziecko kolorować szybko, łatwo i przyjemnie.
Krok 1

Dziecko ma łatwe zadanie do wykonania – bardzo małą powierzchnię do pokolorowania. Kilka ruchów kredką …..i GOTOWE😊. Efekt wysiłku jest szybki i wcale nie było trudno, bo kontur jest bardzo gruby.
Warunkiem przejścia na kolejny krok jest utrzymanie kolorowania w wyznaczonym konturze i zapełnienie całej powierzchni do pokolorowania.
Krok 2 i 3
Krok drugi to rysunek z większą powierzchnią do pokolorowania. Stopień trudności zwiększa się, ale nieznacznie. Znowu mamy szybki sukces i zadowolone dziecko😊
Gdy za nami krok drugi, przejdź do trzeciego – kolorowanki z średnio grubym, kolorowym konturem.
Warunkiem przejścia do kroku czwartego jest umiejętność utrzymania się w konturze i zapełnienie całej powierzchni do pokolorowania.
Krok 4
Gdy dziecko opanuje krok 3, przechodzimy do ostatniego kroku – kolorowanki z czarnym konturem. Zaczynamy od kolorowanek z małą ilością szczegółów stopniowo przechodząc do kolorowanek wieloelementowych. Dziecko sięga po nie chętnie, bo umie już kolorować, więc działanie, które wykonuje szybko i sprawnie przynosi mu ogromną satysfakcję.
Na wszystkich etapach nauki kolorowania można uatrakcyjnić dziecku zajęcie poprzez korzystanie z różnych kredek. Urozmaicą aktywność, ale też usprawnią rękę i palce dziecka.
WAŻNA SPRAWA!!!
Należy pamiętać o wzmacnianiu dziecka na wszystkich etapach uczenia. Nagródź dziecko za wysiłek włożony w kolorowanie oraz za otrzymane efekty: pochwal słownie, przybij piątkę, daj ulubioną zabawkę lub pobaw się z nim w ulubioną zabawę.
Spraw, aby kolorowanie kojarzyło się z przyjemnością, a nie wysiłkiem.
Kolorowanie jest fajne. Siądź z dzieckiem do stolika, daj kredki, kolorowankę i … niech na kartce stanie tęcza malowana dziecka ręką.
P.S.
Na naszej stronie dostępna jest już druga część kolorowanek KOLOROWANIE JEST FAJNE. Zestaw składa się z dwuelementowych obrazków do pokolorowania. Jeżeli Twoje dziecko już opanowało kolorowanie z pierwszej części, nie trać czasu, zapraszamy TUTAJ.
[mailerlite_form form_id=1]