fbpx

3 pomysły na rozmowy z małym dzieckiem. Jak zachęcić dziecko do odzywania się?

Wiele dzieci i dorosłych z autyzmem ma problem z komunikacją, zwłaszcza z rozpoczynaniem i prowadzeniem rozmów. Trudnością jest patrzenie w oczy, proszenie o pomoc, rozpoczynanie rozmowy, zadawanie pytań, zwracanie uwagi czy też komentowanie zdarzeń w otoczeniu.

Rozwijanie tych umiejętności jest dużym wyzwaniem dla rodziców i terapeutów. Dzieci z autyzmem często uczą się w mocno ustrukturyzowanym środowisku,  przez niezliczoną ilość pytań: „Co to jest?”, „Jaki to kolor?”, „Co robi?”, „Policz misie”, „Kto jest na obrazku?” itp. Dziecko odpowiada na kolejne pytania, a przez pozostały czas milczy. Dodatkowo, jeżeli pomiędzy pytaniami nie przeszkadza i jest „spokojne”, otrzymuje pochwały za bycie cicho. Tak więc coraz częściej milczy i nie ma ochoty na spontaniczne odzywanie się i rozpoczęcie rozmowy.

Jak to zmienić?

Proponujemy organizować zabawy, w których dziecko będzie podejmowało inicjatywę słowną jako pierwsze. A dorosły będzie tylko odbiorcą komunikatów dziecka.

3 pomysły na zabawy

GADAJĄCE ZWIERZĄTKA

PRZYGOTUJ

Gadające kostki zajęcia

BAW SIĘ Z DZIECKIEM

Zabawa może mieć dwie wersje.

Wersja I

Wytnij ilustracje zwierząt i umieść na komunikatorach.

Nagraj na każdym komunikatorze dźwiękonaśladowcze odgłosy zwierząt.

Rozłóż komunikatory przed dzieckiem lub umocuj je na podkładce clipboard – jeżeli tak będzie dziecku wygodniej.

Zacznij zabawę stwierdzeniem: ZOBACZMY, JAKIE ZWIERZĄTKA DZISIAJ DO NAS PRZYSZŁY  lub podobnym. Zadaniem dziecka będzie nacisnąć komunikator z dowolnym zwierzątkiem.

Kiedy dziecko naciśnie – z komunikatora popłynie dźwięk „kum, kum, kum”. Zadaniem dziecka jest powtórzyć wypowiedź.Początkowo dziecko nie będzie powtarzać tylko słuchać dźwięków. Stopniowo nauczy się je naśladować.  

Zabawa będzie wyglądała tak:

Dorosły zagaja rozmowę: ZOBACZMY, JAKIE ZWIERZĄTKA DZISIAJ DO NAS PRZYSZŁY 

Dziecko naciska komunikator z żabą

Komunikator „mówi”: kum, kum, kum.

Dziecko powtarza: KUM, KUM, KUM

Dorosły odpowiada: TAK, ŻABKA ROBI KUM, KUM.

Wersja II

Wytnij ilustracje zwierząt i umieść na komunikatorach.

Nagraj na każdym komunikatorze nazwy zwierząt.

Rozłóż komunikatory przed dzieckiem lub umocuj je na podkładce clipboard – jeżeli tak będzie dziecku wygodniej.

Zacznij zabawę stwierdzeniem: ZOBACZMY, JAKIE ZWIERZĄTKA DZISIAJ DO NAS PRZYSZŁY  lub podobnym. Zadaniem dziecka będzie nacisnąć komunikator z dowolnym zwierzątkiem.

Kiedy dziecko naciśnie – z komunikatora popłynie dźwięk słowo ŻABA. Zadaniem dziecka jest powtórzyć wypowiedź. Początkowo dziecko nie będzie powtarzać tylko słuchać. Stopniowo nauczy się imitować dźwięki.

Dorosły po wypowiedzi dziecka mówi: ŻABA ROBI KUM ,KUM. I dalej zachęca dziecko do naciśnięcia następnego komunikatora.

Zabawa będzie wyglądała tak:

Dorosły zagaja rozmowę: ZOBACZMY, JAKIE ZWIERZĄTKA DZISIAJ DO NAS PRZYSZŁY 

Dziecko naciska komunikator z żabą

Komunikator „mówi”: żaba.

Dziecko powtarza : ŻABA

Dorosły odpowiada na wypowiedź dziecka: ŻABA ROBI KUM, KUM.

INNE WARIANTY ZABAWY

Nagrane dźwięki pojazdów, przedmiotów, instrumentów.

„ALBUM” ZE ZDJĘCIAMI RODZINY

PRZYGOTUJ

  • 6 komunikatorów
  • zdjęcia członków rodziny wykonujących różne czynności bliskie dziecku np.
  • Mama śpi
  • Babcia  pije
  • Kuba (brat) jedzie (na rowerze)
  • Ola (siostra) bawi się (lalką)
  • Ciocia je (jabłko)
  • Tata kosi (trawę)
  • Opcjonalnie samoprzylepne kropki montażowe i 1 clipboard

BAW SIĘ

Przytnij zdjęcia i umieść na komunikatorach.

Nagraj na każdym komunikatorze nazwy członków rodziny lub ich imiona – mama, tata, ciocia, Kuba, Ola itp.

Rozłóż komunikatory przed dzieckiem lub umieść na clipboardzie .

Zachęć dziecko do rozmowy: ZOBACZMY, KTO JEST NA ZDJĘCIACH

Podpowiedz fizycznie dziecku naciśnięcie pierwszego komunikatora. Dziecko naciska i z komunikatora płynie dźwięk MAMA. Zadaniem dziecka jest powtórzyć słowo. Początkowo dziecko tylko słucha, ale stopniowo nauczy się powtarzać.

Odpowiedz na słowo dziecka komentarzem np. TAK, TO MAMA, MAMA ŚPI.

I dalej następne zdjęcie do opowiadania. W ten sposób dziecko razem z dorosłym może opowiedzieć sobie wiele zdjęć.

Zabawa będzie wyglądała tak:

Dorosły zachęca dziecko do rozmowy: ZOBACZMY, KTO JEST NA ZDJĘCIACH

Dziecko naciska komunikator i płynie słowo: MAMA

Dziecko powtarza: MAMA

Dorosły odpowiada na wypowiedź dziecka: TAK, TO MAMA, MAMA ŚPI.

I podpowiadamy, aby dziecko nacisnęło kolejny komunikator

Czego dziecko nauczy się w tych zabawach?

  1. Mówienie jest fajne. Jak odzywam się, to dorośli zwracają na mnie uwagę. I cieszą się, i mówią do mnie 😊

Dziecko nauczy się wychodzić z inicjatywą słowną, czyli odzywać jako pierwsze. Jeżeli będziesz bawić się z dzieckiem w te i tym podobne zabawy, nauczysz dziecko KOMENTOWAĆ rzeczywistość.

  • Jak ktoś do mnie mówi, to słucham 😊

Dzieci lubią korzystać z urządzeń technicznych i czasem łatwiej jest im się skupić na słuchaniu nagrania, niż wypowiedzi człowieka. Słuchanie komunikatorów nauczy SŁUCHAĆ WYPOWIEDZI ludzi, co wykorzystamy później w licznych treningach logopedycznych.

  • Jak mówię do kogoś, to patrzę na niego 😊

Podczas tych króciutkich interakcji słownych odpowiadamy dziecku tylko wtedy, kiedy na nas patrzy. Dziecko uczy się NAZWIĄZYWAĆ KONTAK WZROKOWY.

Mówienie dla dzieci ze spektrum autyzmu jest trudne. Sprawmy więc, aby na etapie wczesnej nauki było dobrą zabawą, a nie wycieńczającym treningiem.

[mailerlite_form form_id=1]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *